Sunday, November 22, 2009

Briged Bestari STAR-PERTANDINGAN JAVA PROGRAMMING DI UTP, TRONOH PERAK 2008

Program Latihan Pengatucaraan Java (Java Programming) Anak Perak 2008 telah berlangsung pada 12-17 Jun 2008 di Universiti Teknologi Petronas (UTP), Tronoh, Perak. Program tersebut yang dianjurkan oleh K-Perak INC Corporation dengan kerjasama Jabatan Pelajaran Negeri Perak, Yayasan Perak, Universiti Pendidikan Sultan Idris dan pihak pengurusan UTP iaitu Jabatan Komputer dan Sains Maklumat UTP. Dalam tempoh latihan selama seminggu, semua pelajar dan guru-guru pengiring berkampung diasrama UTP. Sesi pembelajaran adalah dari pagi, petang dan malam. Program ini berkonsepkan project based learning (PBL) yang mana ianya memberi pendedahan kepada para pelajar dan guru-guru pengiring mengenai pengaturan java secara khususnya. Syarikat yang menyediakan bahasa pengaturan java ini ialah Sun Microsystem Inc ianya menyediakan java SDK (software Development Kit), Java SEE ( Software Enterprise Edition), Java Servelet dan Java Bean.

Sebanyak 35 buah sekolah menengah negeri Perak yang terpilih telah menyertai program tersebut diantaranya Sekolah Tuanku Abdul Rahman, MCKK, Sekolah Menengah Intergrasi Gopeng, SERATAS, Sekolah Menengah Raja Permaisuri Bainun, SMK Hua Lian, Taiping, SMK King Edward VII dan Lain-lain lagi. STAR terdiri daripada 4 orang pelajar Briged Bestari tingkatan 4 iaitu Ahmad Mujahid Husni Bin Salim (ketua Kumpulan), Ahmad Mukhlis bin Rohaizak , Chairil Hafizz Bin Chairil Thaw dan Muhammad Aiman Harith bin M. Zubir. Pelajar-pelajar tersebut diiringi dan dibimbing oleh Cikgu Encik Abdul Rahman b. Rashid.
Pertandingan membangunkan aplikasi Java berlangsung pada 29 Julai 2008 di Perak Techno Trade Centre (PTTC) Jelapang Ipoh dan Keputusan Pertandingan dan penyampaian hadiah pada 31 Julai 2008 di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim Perak.. Pelajar STAR telah mencipta aplikasi pembangunan perisian Portable Studen’,s Kits.

Keputusan pertandingan:-

Johan : SMK Hua Lian, Taping Perak
Naib Johan : Sekolah Tuanku Abdul Rahman(STAR) , Ipoh Perak.
Tempat Ke-3 : Sekolah Menengah Intergrasi Gopeng, Perak mendapat tempat ketiga.

Sekali, diharap melalui program ini ianya dapat memupuk minat pelajar untuk menceburkan diri dalam bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi selari dengan matlamat kerajaan untuk mewujudkan masyarakat berpengetahuan atau Knowledge Society. Tambahan pula, pada masa kini Teknologi Maklumat merupakan salah satu penyumbang utama dalam menyediakan peluang pekerjaan yang mampu memberikan pulangan lumayan kepada individu dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment